Publicat a El Punt Comarques Gironines 28-01-2010 Pàgina 16
Opinió/ Autor: Enric Figueras
Maltractar la terra i el paisatge sense compassió ni concessió
La gent del Baix Empordà no volen aquestes carreteres faraòniques, aquesta barbaritat d'infraestructures que no es corresponen a la nostra manera de viure ni aspiracions socials
Mentre el poble no expressi la seva voluntat mitjançant un referèndum, tota l'agressió urbanística és en contra d'ell
En un article a El Punt (19-10-09), Narcís-Jordi Aragó recorda una entrevista, publicada a Presència, a l'eminent geògraf Pau Vila. En subratlla unes frases: «Les carreteres amb algunes discontinuïtats, ja hi són. Que les millorin, però sobretot que no facin autopistes, que no fan més que menjar-se les terres aprofitables.» L'article acaba amb unes paraules que són molt més que una lliçó, una crida a favor de la dignitat, el respecte i la llibertat cap a les persones que han nascut, viuen i es desviuen i treballen per allò que més estimen: la terra, la natura, el paisatge, la pagesia... Aragó afirma que «el paisatge no ha d'estar al servei dels qui hi passen en cotxe, sinó dels qui hi viuen i en viuen». Si això, en aquest país, és així, no trossegin encara més el territori amb autovies, vies ràpides, desdoblaments, viaductes, ponts, rotondes, trèvols, túnels, talussos... La gent del Baix Empordà no volen aquestes carreteres faraòniques, aquesta barbaritat d'infraestructures que no es corresponen a la nostra manera de viure ni aspiracions socials i econòmiques. Es tracta d'una devastació sistemàtica del territori del Baix Empordà i de l'Empordanet, planificada des de Barcelona. Mentre el poble no expressi la seva voluntat mitjançant un referèndum –quina por de saber la veritat i que el poble parli!–, tota aquesta agressió urbanística és en contra d'ell.
Que consti davant el futur i la història. Tot això ens recorda la destrucció del territori a ses Illes, per part de l'anterior govern del PP. El desastre ja va començar amb les obres faraòniques del desdoblament de la maleïda C-31 pel nucli de Mont-ras. Un pas de 8 vials, 4 dels quals subterranis com si es tractés de rondes per a una ciutat de 4 milions d'habitants. Els qui passem sovint per aquell túnel mastodòntic veiem l'excés d'utilització d'impostos que es podrien dedicar a finalitats més necessàries i urgents, com ara: recerca, investigació, innovació, col·laboració pública i privada per reforçar i augmentar el teixit industrial al Baix Empordà; més suport a la pagesia pel que fa als cultius i venda justa dels productes per a la cuina mediterrània, així com la implantació d'un centre públic de formació professional agrícola; major atenció per part dels consells comarcals i dels ajuntaments cap al desenvolupament de l'art de l'agri
El bàrbar atemptat ecològic al puig Xifra, de Palamós. Roures i alzines centenaris talats quan ja havien estat marcats per al seu trasplantament, segons acord entre la Generalitat i l'Ajuntament palamosí, que es va mostrar contrari a l'extracció de terres d'una de les poques zones d'arbratge –considerat corredor biològic– que es conserven i on es pretenia extreure
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada