10/4/10

Enviament del Dossier i aquesta carta al Síndic de Greuges


Plataforma Gent pel Territori

Ecologistes en Acció Comarques Gironines

Amics del Baix Empordà

Sr. Síndic de Greuges de Catalunya

Passeig de Lluís Companys,7

08003 BARCELONA

Sr. Rafael Ribó i Massó:

La Plataforma Gent pel Territori (que inclou Grup de veïns del barri sud de La Bisbal, Gent de Fonteta, Veïns i Veïnes de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’ Heura i Associació de veïns de Rupià), Ecologistes en Acció Comarques Gironines i Amics del Baix Empordà, volem denunciar diverses irregularitats que hem detectat en el procés d’ exposició pública del projecte “Millora general. Variant de La Bisbal d’Empordà i Corçà. Carretera C-66, pq4+500 al 20+500. Tram Forallac- La Pera” i demanem la vostra intervenció com a Síndic de Greuges.

PRIMERA:

El projecte presentat en forma d’autovia provoca greus impactes sobre el medi ambient, les àrees urbanes, els espais agrícoles i les zones de protecció cultural, difícilment assumibles per la població local. Una autovia de quatre carrils està totalment sobredimensionada i el que cal és eixamplar i millorar les carreteres existents.

Al fotomuntatge de les pàgines 11 a 16 (fet a escala real per un equip d’arquitectes), es pot apreciar la greu ferida que les opcions Sud farien al territori en transcórrer elevada sobre talussos, prop del massís de les Gavarres i d’espais catalogats a la Xarxa Natura 2000 ( Llera del Riu Daró, Zona d’ Especial Protecció de les Aus de les terreres de Vacamorta, rieres Mas Anglada, de Fonteta, Vilar, Rissec, Rodorell, etc).

SEGONA:

El 31 de juliol de 2008 va sortir a exposició pública una opció pel Nord de La Bisbal i dues opcions pel Sud (mapa pàg. 3). Es van presentar més de 6400 al·legacions al projecte, aproximadament 3000 a la opció Nord i 3400 a les opcions Sud.

Així mateix, diferents alcaldes afectats per aquesta obra, també han rebutjat el projecte. Únicament el Consistori de La Bisbal, en contra de la majoria de la seva població, li ha donat suport (pag. 29,30,35,44,45).

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques NO HA CONTESTAT LES AL·LEGACIONS PRESENTADES CONTRA LES OPCIONS SUD el 2008. A l’article de la pàg. 33 del dossier adjunt, ICV denuncia aquest fet.

El 31 de juliol de 2009, just un any després, tornà a sortir a exposició pública la mateixa autovia, ara només amb dues opcions Sud (mapa pàg. 4). S’ ha eliminat l’opció Nord sense cap raonament tècnic que ho avali, malgrat que l’opció Nord és més curta, més recta, més barata de construir i amb menys impacte mediambiental, segons l’estudi informatiu i molts dels informes tècnics consultats.

Tal com consta als fulls 17, 18 i 19 del dossier, Medi Ambient no pot emetre l’informe ambiental atès que no pot contrastar les dues opcions.

TERCERA:

Denunciem que l’autovia de l’Anella de les Gavarres s’ha fragmentat en diversos trams i s’ha presentat com a conjunt de variants de la carretera actual al pas per les poblacions, una argúcia que permet d’ EVITAR l’estudi d’impacte ambiental obligatori en un eix de gran recorregut. En realitat no és un conjunt de variants, sinó una nova via, dissenyada íntegrament com a autovia.

La Llei 9/2006, de 28 d’abril, obliga les administracions públiques a realitzar una anàlisi dels efectes mediambientals prèvia a l’aprovació de qualsevol infraestructura de transport i avaluar la idoneïtat de la planificació, i això no s’ha fet.

Tampoc no s’han avaluat altres trams de la C-66, C-31 i C-65 ja executats.

QUARTA:

Creiem que la mobilitat de trànsit rodat dins i fora de La Bisbal i Corçà es pot resoldre amb una simple variant, de un carril per cada sentit, a nivell de cota, que hauria d’optar pel traçat menys impactant i el que resolgui millor la connectivitat amb les altres carreteres. No està justificat el cost econòmic ni mediambiental que suposaria la construcció sobre talussos de una autovia de quatre carrils.

Recordem que la Generalitat ja va construir una variant sud de la carretera actual que, anteriorment, passava pel centre de La Bisbal d’ Empordà, a l’avinguda de Les Voltes, i que ara s’ha integrat en el teixit urbà. Amb una senzilla variant de dos carrils pel nord, hi hauria tres opcions de distribució del trànsit al pas per La Bisbal.

A la reunió informativa del 19 de setembre de 2008, el Secretari de Mobilitat Sr. Manel Nadal justificava l’autovia parlant de 15 mil vehicles diaris. Aquestes xifres estan comptabilitzades prop de Girona (fotocopia adjunta “El trànsit a les carreteres gironines”) però a la zona de la Bisbal no arriben els vehicles que van als polígons de Celrà i Bordils ni els que es dirigeixen a L’Estartit - Torroella - L’Escala que es desvien per la Gi-642. Els que van a la zona de Platja d’Aro - Calonge des de Barcelona, passen per la C-65. Per tant, el tràfic a la zona de La Bisbal - Corçà és molt menor i la majoria -tret de les temporades turístiques- correspon a vehicles procedents dels poblets del voltant per utilitzar serveis de La Bisbal (metges, institut, supermercats, quioscs, etc.) ja que a la zona no hi ha transport públic eficaç. Creiem que el transport públic és el que caldria potenciar (pag. 55 i 56).

El paisatge de l’Alt i Baix Empordà ha estat castigat recentment amb la construcció de la C-31 entre La Tallada i Torroella de Fluvià que no ha respectat ni les zones agrícoles ni els espais naturals, i que ha provocat una gran degradació de la zona (pag. 86 a 99). Diferents col·lectius han denunciat modificacions al projecte inicial, però no s’han aturat les obres.

DENUNCIEM:

· Eliminar l’opció nord sense justificació incompleix la llei que obliga a presentar alternatives a l’opció preferent.

· Fragmentar per trams l’Autovia de les Gavarres comporta l’incompliment de la Llei 9/2006 d’avaluació estratègica.

· En no respondre les al·legacions presentades el setembre de 2008 el Dept. de Política Territorial i Obres Públiques ha incomplert la llei.

· Que s’ha comptabilitzat globalment el trànsit de tota la C-66 i que a la zona de la Bisbal no hi circulen tants vehicles, per tant no està justificada una autovia de quatre carrils.

· Que la meitat del trànsit procedent de la costa, a partir de la rodona de Llofriu, circula per la C-31 en direcció Pals -Torroella de Montgrí i no per la C-66.

· Que falta dotar la zona de transport públic modern i eficient.

DEMANEM:

· Que el Síndic de Greuges de Catalunya revisi les irregularitats anteriorment exposades i demani que es paralitzi la tramitació del projecte “Millora general. Variant de La Bisbal d’ Empordà i Corçà. Carretera C-66, pq 4+500 al 20+500. Tram: Forallac-La Pera” i es busquin alternatives menys impactants i agressives amb el territori, el medi ambient i les persones.

· Que el Síndic de Greuges actuï per tal d’ evitar MALBARATAMENT DE DINER PÚBLIC (162 milions € x 16 km = 10.000.000 €/km) i demani que es faci un NOU PROJECTE de MILLORA DEL TRAÇAT ACTUAL, mantenint un carril en cada sentit però eixamplant-la i millorant-la. Dotant-la de carrils per vehicles lents on faci falta, amb marges laterals per on circular-hi ciclistes i motoristes amb seguretat, i, si es creu necessari, fent una variant, a nivell de cota del terreny (no sobre talussos), també de un carril per cada sentit, a les poblacions de La Bisbal i Corçà.

Plataforma Gent pel Territori

Ecologistes en Acció Comarques Gironines

Amics del Baix Empordà

La Bisbal d’Empordà, 12 d’ abril de 2010

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada